0503.a Terug
Vooruit 0503.02

Rub: 0503.01

Date: 10 maart 2005
From: P.J. Verkruijsse <p.j.verkruijsse@uva.nl>
Subject: Rub: 0503.01: Evenementenagenda

Evenementenagenda

AMSTERDAM, Chiellerie HangPlek Voor Kunstenaars, Raamgracht 58

Presentatie nieuwe dichtbundel Bronwater van Diana Ozon, zondag 20 maart 2005, 15.00 uur.
Na twaalf jaar verschijnt er een nieuwe dichtbundel van Diana Ozon, getiteld Bronwater. Bronwater (ISBN 90-5452-128-7, winkelprijs: EUR 17,50, (voor)intekenprijs: EUR 15,00) wordt een stevige, gebonden bundel van 96 pagina's. Veel verspreid gepubliceerde gedichten hebben een onderdak in deze bundel gevonden, maar er staan ook niet eerder gepubliceerde verzen in.
De feestelijke presentatie van Bronwater wordt omlijst met optredens van: Simon Vinkenoog, Anne van Amstel, de Dichters uit Epibreren (Bart FM Droog, Tjitse Hofman, Jan Klug), Robbert-Jan Henkes, Erik Bindervoet, Fifi L'Amour en natuurlijk Diana Ozon. Vermoedelijk wordt er die middag niet alleen bronwater geschonken en gedronken.
Nader informatie is te vinden op de website van Diana Ozon: http://www.diana-ozon.nl/ (waarop men o.a. kan intekenen op de nieuwe bundel).

ANTWERPEN, Wereldculturencentrum Zuiderpershuis, Timmerwerfstraat 40.

Auteur Rodhan Al Galidi te gast in het Zuiderpershuis, woensdag 23 maart 2005, 20.30 uur.
Rodhan Al Galidi ontvluchtte het regime van zijn geboorteland Irak en kwam in 1998 terecht in Nederland. Hij spreekt en schrijft vlot Nederlands, een taal die hij zichzelf heeft aangeleerd omdat hij niet naar school mocht. Hij publiceerde twee gedichtenbundels 'Voor de nachtegaal in het ei' en 'De fiets, de vrouw en de liefde'. Zijn columns verschenen in 'Dagboek van een ezel' en in 'Blanke Nederlanders doen dat wel'.
In oktober 2004 verscheen zijn eerste roman 'Mijn opa, de president en de andere dieren' (Arbeiderspers), waarin we het Irak van Saddam Hoessein door de ogen van een kleine jongen zien. Het is een wonderbaarlijke wereld vol schoonheid, geweld, hoop en liefde, waarin de angst een permanente rol speelt. Het boek speelt zich af op twee locaties. Enerzijds het geboortedorp van het hoofdpersonage dat door zijn opa midden in de woestijn gesticht werd om ver van alles en iedereen, maar vooral van de president, te zijn. De andere locatie is een gevangenis waar hij wordt rondgeleid door de verschillende stadia van de gevangenis-hel.
"Ik dacht altijd dat ik gevangen was in het Nederlands, omdat ik die taal niet in andere landen kon gebruiken en ik niet in Nederland mag blijven," zegt hij. "Tot ik in België kwam en daar behandeld werd als schrijver en als mens."
Toegangsprijs: 9 euro voorverkoop - 11 euro kassa; nadere informatie: http://www.zuiderpershuis.be.

[Dit nummer][Agenda]